Byt till Prima Omsorg
Att byta anordnare av sin personliga assistans kan ibland uppfattas som krångligt eller svårt. Det behöver det inte vara!
Vi hjälper dig med hela processen och gör alltid vårt yttersta för att övergången till oss på Prima Omsorg ska vara så sömlöst som möjligt - givetvis undantaget anledningarna till att du inte vill vara kvar hos din nuvarande anordnare.
Att välja Prima Omsorg som anordnare ska vara enkelt. Du ska alltid uppleva att du blir bemött med professionalism och stor förståelse för dina individuella behov och önskemål.
Hur går det då till?
- Att byta till Prima Omsorg börjar med ett telefonsamtal eller ett mejl till [email protected].
- Vi bokar in ett fysiskt eller digitalt möte för att prata igenom dina önskemål och behov.
- Om du, efter att ha träffat oss, upplever att Prima Omsorg är en anordnare för dig så tar vi fram ett avtalspaket. Det innehåller ett huvudavtal, de fullmakter vi behöver för att kunna anordna din assistans och Försäkringskassans blankett FK3079.
- Under uppsägningstiden hos den tidigare anordnaren så sätter vi i gång med det arbete som gör assistansen från Prima Omsorg till just en prima assistans. Vi utser en uppdragschef hos oss som kommer att fungera som din huvudsakliga kontaktperson, vi gör en budget för din assistans så att assistansersättningen räcker till det du önskar, vi tar fram en kompetensprofil utifrån dina assistenters kunskapsbehov, vi ordnar med dina befintliga assistenters anställningar och sätter i gång med rekrytering om behovet finns.
För att kunna anordna din assistans så tycker vi att det är viktigt att vi har en gemensam förståelse för förutsättningarna, därför har vi utformat en digital uppdragsgivarutbildning. I den går vi igenom såväl vad vi tycker är viktigt att du känner till om vårt arbetssätt, som den lagstiftning som reglerar insatsen personlig assistans. Den tycker vi är viktigt att du genomgår om du vill att Prima Omsorg ska anordna din assistans.