NPF och personlig assistans
Alla individer är unika, det är för oss en absolut sanning. Men det finns också vissa gemensamma aspekter som kommer med en specifik diagnos. Vi talar ofta om att en assistent behöver ha både individkännedom och kunskap om de utmaningar som kommer med en specifik diagnos.
För att kunna ge den bästa assistansen behöver man både förstå förutsättningarna och den person man arbetar med.
Det ställs höga krav på en assistent som ska kompensera för en persons kognitiva förmågor. Inte minst om personen själv saknar kommunikativa verktyg för att kunna förklara hur den vill ha det.

NPF-utbildningar
Våra NPF-utbildningar syftar till att ge en god generell kunskap om vilka begränsningar och möjligheter en person med autism har. Handledningarna som följer upp utbildningsinsatserna syftar till att tillämpa och individanpassa den kunskapen.


Vill du veta mer om Personlig assistans och NPF
Personerna som startat och driver Prima Omsorg har lång erfarenhet av att arbeta och leva med personer med NPF-diagnos; som pedagoger, handledare, utbildare, föräldrar och inte minst assistansanordnare. Det tycker vi ger de bästa möjliga förutsättningarna för en bra assistans för de med NPF.
Vill du veta mer om hur vi arbetar med personlig assistans och NPF?
Utbildning och handledning
En av grundstenarna i Prima Omsorgs verksamhet är vårt omfattande utbildnings- och handledningsprogram. Nyckeln till att kunna erbjuda utbildningarna i den omfattningen vi gör är att vi själva besitter kompetensen och därför inte behöver köpa in utbildningar/handledningar från externa aktörer för dyra pengar.
Prima Omsorgs ledningsgrupp består av personer som samtliga har utbildning i coachande handledning. Alla har också omfattande erfarenhet av att utbilda och handleda personalgrupper inom skola och LSS, inte minst inom personlig assistans. Därför är det såklart den naturligaste saken i världen att vi på Prima Omsorg ser utbildning och handledning som en central del i hur riktigt högkvalitativ assistans ska bedrivas.
Du kan läsa mer om våra utbildningar under menyn utbildning ovan.


Utbildning och autism
En bra handledning står alltid på två ben: Individkunskap om den person som arbetslaget arbetar med samt kunskap om diagnosspecifika behov, utmaningar och möjligheter. Enkelt uttryckt kan man säga att våra utbildningar syftar till att ge kunskapen om det sistnämnda och målet med handledningarna är att koppla samman de två till en funktionell kompetens som höjer livskvaliteten för den assistansberättigade. Det är vad vi alla strävar efter.
Vi arbetar med både process- och metodhandledning utifrån vilket behov gruppen har.
I korta drag kan man säga att processhandledning handlar om kontinuitet och att ge tid för processer att starta, pågå och leda till nya djupgående insikter, hos både arbetslaget och de enskilda medarbetarna.
Metodhandledning däremot är direkt tillämpningsbar handledning som fokuserar på saker som bemötande, strategier, den fysiska miljön, de pedagogiska verktygen, kommunikationshjälpmedel och så vidare.
Vanligtvis innehåller våra handledningar i någon mån båda delarna, men det beror i väldigt hög utsträckning på arbetslagets och inte minst assistansanvändarens behov.
Vi har också en intensiv form av metodhandledning som vi tar till i lägen där man hamnat väldigt snett och känslan när man tar kontakt med oss är uppgivenhet och att ingenting fungerar i assistansen.