Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor gällande personlig assistans. Hittar du inte svaret på din fråga här är du givetvis välkommen att kontakta oss här

Autism och assistans

Nej, personlig assistans är ett individuellt stöd som baseras på den enskilda individens stödbehov. Du kan läsa mer här: https://primaomsorg.se/sa-ansoker-du-om-assistans/

Personlig assistans för en person med autism skiljer sig ofta åt från hur assistans fungerar om man har en fysisk funktionsnedsättning. Det ställer andra krav på assistansbolaget såväl som assistenterna när man ska kompensera för nedsatta kognitiva förmågor snarare än fysiska förmågor. Det kräver en anordnare som förstår funktionsnedsättningen, arbetssätten, pedagogiken och behoven. På Prima Omsorg har vi byggt hela verksamheten utifrån att det ska fungera för en person med autism.

Ja, barn med autism tillhör personkrets 1 och har därmed rätt till insatser enligt LSS. Det är dock barnets stödbehov som avgör om barnet har rätt till assistans eller inte. Ta kontakt med oss så kan vi prata igenom möjligheterna.

Ja, alla med autism anses ha rätt till insatser enligt LSS. Vilka insatser som kan vara aktuella beror på dina individuella behov. Ta kontakt med en LSS-handläggare i din kommun så hjälper de dig. Om ditt stödbehov är omfattande så kan personlig assistans vara aktuellt, då kan du kontakta oss på Prima omsorg så hjälper vi dig ansöka om insatsen.

Ja, självklart! Det finns olika stödformer som kan vara aktuella om personen med autism behöver. För de med omfattande stödbehov så finns möjligheten att bo själv med sina personliga assistenter som hjälper hen leva med god livskvalitet. Ta gärna kontakt med oss så kan vi prata igenom förutsättningarna.

Om Prima Omsorg

Ja, Prima Omsorg har sitt huvudkontor i Malmö men är verksamma i hela landet. Vill du veta hur vi arbetar där just du bor är du givetvis välkommen att höra av dig!

Ja, Prima Omsorg har verksamhet i Stockholm. Vi är verksamma i hela landet. Vill du veta hur vi arbetar där just du bor är du givetvis välkommen att höra av dig!

Ja, Prima Omsorg har verksamhet i Göteborg. Vi är verksamma i hela landet. Vill du veta hur vi arbetar där just du bor är du givetvis välkommen att höra av dig!

Ja, Prima Omsorg har verksamhet i hela landet. Vi lärde oss under pandemin att det mesta går att lösa på distans. Vi tycker dock att det är viktigt att ses fysiskt ibland så det ser vi till att göra oavsett var i landet uppdraget befinner sig.

Att byta assistansanordnare är enklare än vad de flesta tror! Det är betydligt mycket enklare än att exempelvis byta bank eller internetleverantör. VI på Prima Omsorg hjälper dig gärna med alla steg i processen. Du kan läsa mer här: https://primaomsorg.se/att-byta-anordnare/ eller kontakta oss på telefon 010-148 88 50 eller via e-post till [email protected].

Vi tycker att man ska välja sin assistansanordnare utifrån vad som är viktigt för en själv! Självklart ska man välja en anordnare som har tillstånd från IVO och som är kollektivavtalsanslutna. Det ger schyssta villkor för medarbetarna, något som är helt självklart för oss på Prima Omsorg.

Prima Omsorg är inte rätt anordnare för alla, men om man vill ha en anordnare som är genuint engagerad i assistansanvändarens livskvalitet bör man höra av sig till oss. Om man tycker tillgänglighet är viktigt bör man välja Prima Omsorg som sin anordnare. Om man uppskattar transparens så bör man välja Prima Omsorg. Vi erbjuder stöd och stöttning i kontakter med skola, daglig verksamhet, myndigheter och så vidare. Det gör vi för att all vår erfarenhet säger oss att samverkan och samförstånd är den bästa vägen mot god livskvalitet.

Vi tycker att man ska ställa höga krav på sin anordnare! Vi tycker man ska kräva samarbete, lyhördhet, transparens, kompetens och förståelse av sin anordnare. För oss på Prima Omsorg är det självklarheter.

De flesta assistansanordnare erbjuder endast ett fåtal utbildningar. Man tycker helt enkelt att det är för dyrt. Vi på Prima omsorg har en omfattande utbildningskatalog och tillsammans med varje enskild assistansanvändare kommer vi överens om vilka utbildningar som ska vara obligatoriska i respektive arbetslag. Alla medarbetare har dessutom tillgång till samtliga utbildningar om de vill förkovra sig än mer. Vi ser utbildning som en investering. Vi investerar i att skapa kvalitativ assistans, i varje enskild medarbetares personliga kompetensutveckling och inte minst som en investering i långsiktig stabilitet. Vår erfarenhet säger att assistenter som kontinuerligt får fördjupad förståelse för sitt yrke, funktionsnedsättningar och arbetssätt osv, trivs, stannar kvar och gör ett bättre arbete. En väl värd investering!

Prima Omsorg såklart! För oss råder det ingen tvekan, det finns ingen annan anordnare som bedriver assistans på samma sätt som vi gör och det är vi mycket, mycket stolta över.

Börja med att ställa dig frågan, vad är viktigt för mig eller mitt barn? 

Om du värdesätter tillgänglighet, transparens, stöd och stöttning i kontakter med andra instanser, engagemang, utbildning, löpande handledning, kompetens gällande funktionsnedsättningar och schyssta arbetssätt som syftar till att maximera livskvaliteten för den assistansberättigade, bör du kolla lite extra på Prima Omsorg. Kontakta oss och hör hur vi skulle arbeta med just din eller ditt barns assistans.

Om personlig assistans

Personlig assistans är ett individuellt utformat stöd som kan beviljas personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar. Man kan beviljas personlig assistans av sin kommun om ens grundläggande behov överstiger 6-8 timmar per vecka och av Försäkringskassan om de grundläggande behoven överstiger 20 timmar per vecka. 

De grundläggande behoven är:

  • Hjälp med andning och sondmatning
  • Personlig hygien
  • Klä av och på sig
  • Måltider
  • Kommunicera med andra
  • Förebyggande stöd som en person på grund av en psykisk funktionsnedsättning behöver för att förebygga att hen fysiskt skadar sig själv, någon annan eller egendom
  • Egenvård; stöd som behövs löpande under större delen av dygnet på grund av ett medicinskt tillstånd

Om du känner dig osäker på om du eller din anhörig uppfyller kriterierna är du alltid välkommen att kontakta oss på 010-148 88 50 eller [email protected] så hjälper vi till med en bedömning och eventuell ansökan.

Du kan läsa mer om de grundläggande behoven och hur processen går till här: https://primaomsorg.se/vem-kan-fa-assistans/

Absolut kan man det, många av landets personliga assistenter är i själv verket anhöriga till den de arbetar hos. Inte minst när det handlar om barn med assistans. Det är viktigt att komma ihåg att när man är i tjänst så ställs det krav på professionalitet och kvaliteten på den omsorg som ges ska vara god, oavsett om man är anhörig eller ej.

Vi tycker också att det är viktigt att man som anhörig inte hamnar i en situation där ens egen inkomst står i vägen för ett vuxet barns rätt till självständighet. Något vi tyvärr sett allt för många gånger.

Insatsen personlig assistans är kostnadsfri för den som är berättigad till insatsen. För att avgöra om du eller din anhörig har rätt till insatsen så kan du läsa mer här: https://primaomsorg.se/vem-kan-fa-assistans/, eller kontakta oss på telefon 010-148 88 50 eller mejl [email protected].

Insatsen personlig assistans är kostnadsfri för den som är berättigad till insatsen. För att avgöra om du eller någon annan har rätt till insatsen så kan du läsa mer här: https://primaomsorg.se/vem-kan-fa-assistans/, eller kontakta oss på telefon 010-148 88 50 eller mejl [email protected].

Personlig assistans är ett individuellt utformat stöd som kan beviljas personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar. Man kan beviljas personlig assistans av sin kommun om ens grundläggande behov överstiger 6-8 timmar per vecka och av Försäkringskassan om de grundläggande behoven överstiger 20 timmar per vecka. 

De grundläggande behoven är:

  • Hjälp med andning och sondmatning
  • Personlig hygien
  • Klä av och på sig
  • Måltider
  • Kommunicera med andra
  • Förebyggande stöd som en person på grund av en psykisk funktionsnedsättning behöver för att förebygga att hen fysiskt skadar sig själv, någon annan eller egendom
  • Egenvård; stöd som behövs löpande under större delen av dygnet på grund av ett medicinskt tillstånd

Om du känner dig osäker på om du eller din anhörig uppfyller kriterierna är du alltid välkommen att kontakta oss på 010-148 88 50 eller [email protected] så hjälper vi till med en bedömning och eventuell ansökan.

Du kan läsa mer om de grundläggande behoven och hur processen går till här: https://primaomsorg.se/vem-kan-fa-assistans/

Hemtjänst är en insats som ofta består av ett antal kortare insatser under dagen. Det är en vanlig insats för våra äldre. Personlig assistans består sällan av punktinsatser eftersom man för att beviljas personlig assistans behöver ha omfattande och varaktiga hjälpbehov, vilket ofta innebär att hjälpbehoven föreligger under stora delar eller hela dygnet. Om funktionsnedsättningen gör att man har behov av hjälp med förflyttningar är det dock inte ovanligt att det krävs två assistenter för att kunna göra förflyttningarna på ett säkert sätt. Man kan då beviljas dubbelassistans för just de aktiva momenten vilket då kan vara punktinsatser. En annan viktig skillnad är att hemtjänstinsatser kostar den enskilde pengar medan personlig assistans betalas av kommunen eller Försäkringskassan.

Ja! Hos Prima omsorg har du som uppdragsgivare eller företrädare alltid sista ordet om vem som ska arbeta som din eller din huvudmans assistent. Exakt hur rekryteringsprocessen går till är en fråga som vi kommer överens om men huvudprincipen är att vi annonserar efter att annonsen har blivit godkänd och vi sorterar, genom en intervjuprocess, ut de lämpligaste sökande och presenterar dom för er. Vi tar alltid minst två referenser och utdrag ur belastningsregistret.

Väntetid kallas ibland för jour, det innebär att assistenten ska finnas på plats och vara redo att agera om ett hjälpbehov skulle uppstå. För fyra utförda väntetidstimmar betalar Försäkringskassan eller kommunen ut ersättning för en timme. Assistenten ersätts med en lägre ersättning än sin ordinarie timlön. Ersättningsnivån fastställs i kollektivavtalet mellan Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal.

Viktigt att notera att väntetidstimmarna betraktas som fulla arbetstimmar i arbetstidslagen och därför påverkar hur mycket en assistent får arbeta. Det finns också särskilda regler kring väntetid i lagen.

Grundprincipen är att kostnaderna för assistenternas resa och uppehälle under resan täcks av assistansersättningen. Det ska inte uppkomma merkostnader för den enskilde som en följd av att man lever med personlig assistans. Det är dock viktigt att man för en dialog med oss på Prima Omsorg i så god tid som möjligt inför planerad resa så vi kan säkerställa att det finns utrymme i budgeten för kostnaderna.

Assistansersättningen får användas för köp av assistans, assistansomkostnader, personal- och arbetsmiljökostnader samt utbildningskostnader. Om du har mer specifika frågor får du gärna ringa oss på 010-148 88 50 så kan vi hjälpa till att räta ut frågetecknen.

Att ansöka om personlig assistans

Man ansöker om personlig assistans hos kommunen eller hos Försäkringskassan beroende på hur omfattande ens hjälpbehov är. En ansökan brukar bestå av en beskrivning av behoven och underlag som styrker dessa. Underlagen kan bestå av ett läkarintyg, en ADL-bedömning, intyg från korttidsvistelse, skola eller daglig verksamhet. Du kan läsa mer om ansökningsprocessen här: https://primaomsorg.se/sa-ansoker-du-om-assistans/

Det kan låta enkelt men statistiken är tydlig, de allra flesta som ansöker om insatsen första gången får avslag. Tyvärr har vi hamnat i ett läge där tillgången till insatsen kräver en juridisk kompetens som vida överstiger vad man kan förvänta sig av en lekman. Vi på Prima Omsorg är väl förtrogna med lagstiftningen och alla dess fallgropar och hjälper gärna till.

Du är alltid hjärtligt välkommen att ta kontakt med oss för att prata igenom möjligheterna att ansöka om personlig assistans, vi har mångårig erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsprocesser. Det är givetvis kostnadsfritt!

Det korta svaret är att man ansöker om LSS-insatser antingen hos kommunens LSS-handläggare eller från Försäkringskassan. Det längre svaret, framförallt gällande insatsen personlig assistans, är att en ansökan behöver understödjas med underlag som visar på att man har de behoven som ligger till grund för bedömningen och att man kan förvänta sig ganska ingående frågor om varje enskild aspekt av sitt liv.

Det finns ett antal krav som ska vara uppfyllda för att man ska kunna beviljas personlig assistans:

  • Man behöver tillhöra någon av de tre personkretsarna.
  • Man behöver ha stora och varaktiga stödbehov gällande specifikt de grundläggande behoven, dessa kan du läsa mer om här: https://primaomsorg.se/vem-kan-fa-assistans/

Assistans för barn

Ja, barn med funktionsnedsättning kan omfattas av LSS. När det handlar om personlig assistans görs dock ett föräldraavdrag med hänvisning till att även barn utan funktionsnedsättning har hjälpbehov som föräldrarna är skyldiga att tillgodose.

Ja, barn med autism kan får personlig assistans. Det handlar mer om hur omfattande hjälpbehov barnet har med de grundläggande behoven än diagnosen som sådan. Erfarenhetsmässigt brukar dessa hjälpbehov uppstå i samband med ytterligare diagnoser, men det är svårigheterna som ska vara avgörande.

När Försäkringskassan eller kommunen bedömer behovet av personlig assistans ska de bortse från det hjälpbehov som en vårdnadshavare normalt ska tillgodose enligt föräldrabalken med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter. Detta görs genom ett schablonavdrag (så kallat föräldraavdrag) från barnets behov av hjälp med grundläggande behov och andra personliga behov enligt 9 a § lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Från och med den 1/1 2025 görs följande avdrag:

  • För barn 0–1 år görs ett avdrag med 12 timmar per dygn för grundläggande behov.
  • För barn 1–6 år görs ett avdrag med 2,5 timmar per dygn för grundläggande behov och 0,5 timmar per dygn för andra personliga behov.
  • För barn 7–11 år görs ett avdrag med 1 timme per dygn för grundläggande behov och 1 timme per dygn för andra personliga behov.
  • För barn 12–17 år görs ett avdrag med 1 timme per dygn för andra personliga behov.

Att arbeta som personlig assistent

Vi förväntar oss stor personlig mognad och ansvarstagande av alla assistenter som arbetar hos Prima Omsorg.

I korta drag kan man säga att en personlig assistent ska kompensera för de funktioner hos assistansanvändaren som denne på grund av sin funktionsnedsättning beviljats stöd för.

Det kan handla om exempelvis handräckning, hygien eller skötsel av hushållet om den man arbetar hos har en fysisk funktionsnedsättning.

Om man arbetar hos någon med en kognitiv funktionsnedsättning så blir det mer komplext, då kan det exempelvis vara att man i yrket behöver agera som någons impulskontroll, arbeta avledande för att förhindra att personen hamnar i svårhanterlig affekt eller att man arbetar med tydliggörande pedagogik för att göra assistansanvändarens vardag begriplig och hanterbar.

De flesta, i ett liv förekommande, sysslorna kan utgöra en arbetsuppgift för en personlig assistent. Det är det som gör yrket så mångfacetterat och spännande!

Den personliga assistentens arbete betalas med assistansersättning från antingen kommunen eller Försäkringskassan. En del assistansanvändare är egna arbetsgivare, vilket innebär att de själva administrerar allt kring assistansen, men de allra flesta väljer en assistansanordnare för att slippa administrationen. 

Om man väljer Prima Omsorg som sin assistansanordnare så är det vi som blir arbetsgivare åt dina personliga assistenter och det är vårt ansvar att se till att allting sköts korrekt.

Ja, det går bra att arbeta kvar efter 65 års ålder, det krävs dock att man är arbetsför i alla avseenden så assistansen som ges inte påverkas. Av den anledningen händer det att Försäkringskassan ibland kontrollerar att en person som passerat 66 år är fullt arbetsför. Din läkare kan med enkelhet intyga din arbetsförmåga.

En personlig assistent får inte göra något som är olagligt eller farligt för någon eller som assistenten saknar kompetens för att göra. Med farligt menas att assistansanvändaren, assistenten eller någon annan kan komma till skada. Arbetsmiljölagen ska följas och eventuell rekommenderad skyddsutrustning ska användas.

Väntetid kallas ibland för jour, det innebär att assistenten ska finnas på plats och vara redo att agera om ett hjälpbehov skulle uppstå. För fyra utförda väntetidstimmar betalar Försäkringskassan eller kommunen ut ersättning för en timme. Assistenten ersätts med en lägre ersättning än sin ordinarie timlön. Ersättningsnivån fastställs i kollektivavtalet mellan Vårdföretagarna och fackförbundet kommunal.

Viktigt att notera att väntetidstimmarna betraktas som fulla arbetstimmar i arbetstidslagen och därför påverkar hur mycket en assistent får arbeta. Det finns också särskilda regler kring väntetid i lagen.

Byta anordnare
Vill du byta anordnare? Vi hjälper dig enkelt med övergången till Prima Omsorg – trygg och personlig omsorg anpassad för dig.

För snabb hjälp ring 0101488850
Här är inloggningsportalen
Klicka på knappen nedan för att fortsätta.
Håll dig uppdaterad
Byta anordnare
Vill du byta anordnare? Vi hjälper dig enkelt med övergången till Prima Omsorg – trygg och personlig omsorg anpassad för dig.

För snabb hjälp ring 0101488850